7 практични идеи как да се справиш с нощните хранения… | Спокойна мама
blossom flowers hands profilerainbow system top

7 практични идеи как да се справиш с нощните хранения на бебето

Дарина Михайлова
Дарина Михайлова
от 30.03.2021

Здравей, аз съм Дарина Михайлова, майка на две щури момчета, сертифициран „помощник на мама“ (Newborn Mothers Collective postpartum doula) и създател на Спокойна мама.

Моята най-голяма страст е да помагам на бъдещите и настоящи майки да се чувстват спокойни и уверени в първите месеци от живота с бебе.

А сега, към статията! 💛

Нощните хранения са голямо предизвикателство за новите родители през първите месеци след раждането на бебето. Много майки ги определят като най-трудната задача.

Никой не би се чувствал щастлив, ако се събужда на всеки 2-3 часа всяка нощ. Но новородените имат нужда да хапват често и това е неизменна част от първите седмици и дори месеци на майчинството.

Има и един скрит бонус. Нощните хранения поддържат лактацията и спомагат за производството на кърма, което е особено ценно в първите седмици.

Като нова майка би приела много по-лесно тези накъсвания в съня ти всяка нощ, ако си наясно, че това е нормална част от първите няколко месеца в живота с новородено и не е нужно да се водиш от „спящите по цяла нощ бебета още от първите дни“ на твоите приятели или познати.

В тази статия ти споделям 7 практични идеи, които да ти помогнат по-лесно да преминеш през периода на нощните хранения, а може би дори да ги приемеш като едни много специални моменти на близост с твоето бебе.

1. Използвай много слаба светлина

Знам, че особено с първо бебе е много трудно нощем да не светнеш всички налични лампи в стаята, за да се справиш с храненето и преобуването на бебето. Но прекалената светлина ще разсъни и теб и бебето, и най-вероятно и двамата ще имате трудност да заспите отново.

С второто ни бебе успявах да го преобуя и накърмя на минимална светлина от фенерчето на телефона си, подпрян на възглавница. Но с първото си признавам, че ми беше доста трудно, особено в първите седмици.

Съвет: Малка лампа за четене от тези с щипка и гъвкаво рамо би ти свършила страхотна работа. Можеш да я насочиш в някой ъгъл, където светлината от нея да не е прекалено силна, като същевременно ще можеш спокойно да се погрижиш за бебето.

2. Погрижи се да ти е максимално удобно

Опитай се нощните хранения да ги правиш в леглото си, ако е удобно за теб. Ако предпочиташ стола за кърмене, организирай до него винаги да имаш топло одеяло, с което да се повиеш по време на хранене. Запазвайки топлината на тялото си много по-лесно ще заспиш, когато се върнеш в леглото си.

Съвет: Приготви си възглавница за кърмене и пелени за оригване на бебето на стола, за да са готови за нощните хранение.

3. Имай вода и нещо за хапване на близо

Особено през първите седмици, много често по време на кърмене ще изпитваш огромна жажда, а може би дори и ще огладняваш посред нощ.

Съвет: Поддържай бутилка с вода и нещо малко за хапване близо до леглото или стола за кърмене.

Поддържай термос с топла вода и чисти шишета в спалнята. Ако бебето се храни с адаптирано мляко, поддържай термос с преварена вода с подходяща температура в спалнята.

Имай наблизо и чисти шишета и готови дози от адаптираното мляко. Смесваш всичко и храненето е готово с минимални усилия и без да се налага да се разхождаш из дома си.

4. Аксесоари под ръка

В кутия или торбичка организирай всичко, от което се нуждаеш за бебето. Сложи в нея резервен комплект дрехи, памперси, мокри кърпички, крем за бебето, крем за зърна и подложи за кърмене. Това ще ти спести доста главоболия, особено ако се наложи да преоблечеш бебето след хранене (леко повръщане или прелял памперс), което често се случва в първите седмици.

Съвет: Най-удобният начин е да поддържаш всичко в малка тексилна торбичка (органайзер), която може да местиш лесно из стаята или дома ти.

5. Опитай да лягаш рано

И това звучи по-лесно, отколкото всъщност е. Опитайте се у дома да организирате вечерята и подреждането на съдомиялната машина преди лягането на бебето, за да можеш и ти да лягаш с него. Докато приготвяш бебето за лягане в тихата и топла стая е много лесно да започнеш самата ти да се прозяваш.

Като добавим и последното кърмене преди сън, почти сигурно ако си легнеш с бебето ще заспиш доста бързо. В допълнение, повечето бебета правят по-голямата си нощна пауза от 4-5 часа (която в никакъв случай не е задължителна и доказателство е първият ни син), в първата половина на нощта. Тази възможност не е за изпускане.

Съвет: Помоли партньора да къпе и подготвя бебето за сън, докато се подготвиш ти за сън, и когато вече си с пижамата може да преминеш към кърменето преди лягане.

6. Ако можеш, не използвай телефона си

Знам, колко е трудно да държиш очите си отворени в 3 часа през нощта, особено ако кърмиш. Но опитай да не пипаш телефона си посред нощ с цел да се задържиш будна, докато преглеждаш фийда си във Facebook или Instagram.

Това само може да те събуди и да стимулира мозъка ти, което да направи заспиването ти трудно и дори да не мигнеш до следващото хранене.

Съвет: Може да опиташ да замениш телефона си с електронен четец за книги.

7. Малко организация

И все пак, нощните хранения наистина са трудна задача. Но не е нужно да я изпълняваш сама. Поговори с партньора ти и потърсете варианти да споделяте нощните хранения и грижите за бебето.

Ако бебето се храни с адаптирано мляко, нещата са по-лесни и е въпрос по-скоро на организация. Ако кърмиш бебето и вече кърменето се е урегулирало, може да опиташ няколко нощи в седмицата да изцеждаш кърма преди да си легнеш и да я оставиш в шише (до 4 часа след изцеждане на температура не по-висока от 22-23 градуса), с което партньорът да нахрани бебето на следващото хранене.

Не си сама!

Знам, че ако четеш това и имаш бебе само на няколко седмици нещата може би не изглеждат толкова приятни, дори и ако опиташ да приложиш всички идеи по-горе. И не си сама! Милиони майки по целия свят в този момент също се адаптират към живота с бебе и будуват често посред нощ.

Ако погледнеш в перспектива, само след няколко месеца, когато започне захранването и бебето може вече да няма нужда да се храни толкова често и то нощем, нещата ще започнат да се нормализират. А след година може би нощните хранения ще са само един мил спомен. Наслади им се, докато можеш.

Сподели статията със своя приятелка, която има нужда от тези съвети. 💛

Ако имаш нужда от допълнителна помощ по отношения на следродилния период и как да организираш ежедневието си с бебе, заяви своята безплатна консултация и ще се радвам да обсъдим.

Безплатен урок + план за сън
Как да се справиш с недоспиването след раждането на бебето?

Ти успешно се записа за безплатния урок!

Моля, провери своя имейл.

*Абонирайки се съгласявам със задължителната информация по защита на личните данни.