Режимът на бебето и лятното часово време | Спокойна мама
blossom flowers hands profilerainbow system top

Режимът на бебето и лятното часово време

Дарина Михайлова
Дарина Михайлова
от 13.03.2022

Здравей, аз съм Дарина Михайлова, майка на две щури момчета, сертифициран „помощник на мама“ (Newborn Mothers Collective postpartum doula) и създател на Спокойна мама.

Моята най-голяма страст е да помагам на бъдещите и настоящи майки да се чувстват спокойни и уверени в първите месеци от живота с бебе.

А сега, към статията! 💛

Режимът на бебето е доста динамичен през първата година от живота му. Тъкмо решим, че сме го натъкмили и „хоп“ вече има нужда от промяна.

През първата година бебето се развива изключително бързо и затова често се налага да променяме и режима му.

А смяната на часовото време често създава стрес в родителите и притеснения как да се справим с промяната възможно най-лесно и плавно за бебето.

За бебета под 5-6 месеца е някак по-лесно, защото при тях интервалите на будуване са по-кратки, а дремките са все още непредвидими и често се редуват кратки и по-дълги.

Съвет: Ако бебето ви е малко под 4 месеца и нямате установен режим, просто се прехвърлете към новото време без да се стресирате излишно. Тези бебета се справят най-лесно с тази промяна, защото още нямат изградени навици и режим.

За бебета след 6-8 месечна възраст често споделям, че режимът е доста динамична величина. В тази възраст много бебета се колебаят между 3 и 2 дремки, като буквално на всеки 2-3 седмици изискват промяна в интервалите на будуване и режима като цяло.

Обикновено след като бебето направи преход към 2 дремки и го установи за повече от 2-3 седмици, вече спокойно може да говорим за един по-предвидим режим.

И все пак, за почти всички родители на бебета и малки деца, смяната на часовото време често е причина за голям стрес и притеснения.

В тази статия, споделям насоки и помощ как смяната към лятно часово време да бъде възможно най-лесна и последователна, както за родителите, така и за бебетата.

Стратегия 1: Използвайте промяната като решение за ранобудни бебета


Ако бебето се събужда рано сутрин, обикновено между 6:00-6:30 тази промяна в часовника изглежда като чудесна възможност да се справите с това събуждане без особени усилия.

Така, ако бебето става в 6:30, смяната с 1 час напред, ще направи събуждането 7:30 и реално, ако е удобно за вас и семейния график, не е нужно да правите никакви промени.

Този подход е подходящ за ранобудни бебета със събуждане около 6:00-6:30ч.

Пример 1:

Пример 1


Този план би сработил за семейства с ранобудни деца, но не е вариант за тези с събуждане след 7:00, защото се премества целия ден и заспиването вечер отива обикновено към 21:00, че дори и по-късно.

Редица проучвания на тема съня и бебетата нееднозначно показват, че много бебета и малки деца имат „златен прозорец“ на заспиване вечер между 19:00-20:00/30, когато тялото на бебето е най-готово да заспи бързо и спокойно.

Също така, първата стратегия не би сработила за семейства, които имат по-голямо дете или деца и гонят график за градина, училище или друг ангажимент. За тези ситуации препоръчвам втора стратегия.

Стратегия 2: Адаптирайте режима плавно в рамките на няколко дни


Седмица преди смяната на часа, започнете да редактирате режима на бебето с 10 минути всеки ден.

Този подход е подходящ за бебета, които са много чувствителни на интервалите на будуване и трудно биха се справи с по-голяма промяна в интервалите за няколко дни.

Събуждайте бебето сутрин с 10 минути по-рано и го слагайте вечер с 10 минути по-рано. Така само след 6 дни при смяната на часа с 1 час, режимът ви ще е отново същият. По-долу споделям нагледен пример:

Пример 2:

Пример 2


Бележка: По време на прехода може да оставяте бебето на първа дрямка да спи с 10/15 минути повече, ако иска, но не повече, за да може да спазите режима до края на деня.

При тази промяна, ако се налага събуждайте бебето от втората дрямка, за да има пълен интервал на будуване вечер преди заспиване.

Втори вариант на този подход е да редактирате режима с 15 минути за 4 дни. Той би бил подходящ за по-чувствителни към интервалите бебета, но пък по-големи на възраст, например след 9-10 месечна възраст.

Стратегия 3: Адаптирайте режима за 2 дни – разделете промяната с 30 минути


Друг вариант, който често работи добре за бебета, по-големи от 7-8 месечна възраст и с добър нощен сън (без чести събуждания и/или будувания) е просто да разделите разликата от 1 час на две, т.е. за два дни да промените режима с 30 минути.

Важно: Объркващото тук е, че часовникът ще показва 30 минути по-късно, но за бебето ще се усещат като 30 минути по-рано.

В неделя може да се наложи да си навиете аларма, за да събудите бебето, защото то може да поспи повече спрямо свикналия си час.

Пример 3:

Пример 3


Допълнителни насоки:

Примерите горе са с установен режим „по часовник“, т.е. бебето става сутрин в един и същи час +- 15 минути, ляга за дремки и вечер също в един и същи час.

Ако вашето бебе следва интервали на будуване, тогава запазете ги през деня, като следите часа на събуждане да се променя, за да може подреждайки деня и заспиването да идва по-рано.

Възможно е в зависимост от стратегията, която изберете, някои бебета да изпитват трудности със заспиването, защото часовете ще са малко по-различни за биологичния им часовник. Това е очаквано и повече от нормално, затова бъдете търпеливи.

Следвайте плана, които изберете и средно за седмица до две повечето деца се справят с промяната.


2 съвета за по-лесна адаптация по време на промяната


1. Светлината е ваш приятел, но и враг.

Предимството при тази промяна за разлика от есенната е, че времето става по-хубаво и слънцето все по-често се показва на небето. Докато се борите да се адаптира бебето към промяната, използвайте всеки удобен момент да сте навън с бебето.

Слънчевата светлина е чудесен помощник да се настрои тялото на бебето, за да издържи по-лесно будуването, като след това да превключи към подготовка за сън.

Светлината обаче, може да се окаже и ваш „враг“ рано сутрин или вечер, когато лятото идва време за заспиване за нощен сън. Затова моят съвет е да затъмните стаята по време на сън максимално. Удобно решение за затъмняващи black out завеси, външни щори, дори фолио на прозорците.

Ако сутрин в 5:30 е тъмно, колкото в полунощ, е много вероятно бебето дори и да се разбуди, да продължи да спи само след няколко минути или да успеете да го доприспите по-лесно.

Но ако в стаята е светло и слънцето се мъчи да пробива, тогава е много вероятно бебето да е готово за игра и всички опити да го доприспите за още малко да се провалят.

2. Ритуал за сън

Ако имате изграден ритуал за сън преди дрямките и вечер преди нощен сън, той при подобни промени е едно от най-силните ви оръжия. Затова придържайте се към него и е много вероятно бебето да не усети дори промяната в часовете на заспиване.

Ако обаче има моменти, в които бебето не показва сигнали въпреки ритуала за сън, просто удължете с още няколко минути книжката, песничката или гушкането преди да го оставите в леглото.

Имате нужда от помощ в съня на бебето?

Ако бебето ви все още изпитва трудности със съня, буди се често и режимът му е пълен хаос, мога да ви помогна. 🤗

Разгледайте програма Спокойна мама спи, чрез която в рамките на няколко дни връщаме съня в дома на семействата, с които работим.

Имате варианти, изберете си най-подходящия за вас и бебето и действайте. Само след някоблко дни ще се адаптирате към промяната.

Желая ви хубави пролетни дни и да се наспивате!