Зимно часово време и режим на децата (бонус уебинар) | Спокойна мама

Онлайн училище за бременни от 3-ти юлиВключи се 

Зимно часово време и режим на децата (бонус уебинар)

Зимно часово време и режим на децата (бонус уебинар)

Режимът на бебето е доста динамичен през първата година от живота му. Тъкмо решим, че сме го натъкмили и „хоп“ вече има нужда от промяна.

През първата година бебето се развива изключително бързо и затова често се налага да променяме и режима му.

Смяната на часовото време често създава стрес в родителите и притеснения как да се справим с промяната възможно най-лесно и плавно за бебето.

За бебета под 5-6 месеца е някак по-лесно, защото при тях интервалите на будуване са по-кратки, а дремките са все още непредвидими и често се редуват кратки и по-дълги.

Съвет: Ако бебето ви е малко под 4 месеца и нямате установен режим, просто се прехвърлете към новото време без да се стресирате излишно. Тези бебета се справят най-лесно с тази промяна, защото още нямат изградени навици и режим.

За бебета след 6-8 месечна възраст често споделям, че режимът е доста динамична величина. В тази възраст много бебета се колебаят между 3 и 2 дремки, като буквално на всеки 2-3 седмици изискват промяна в интервалите на будуване и режима като цяло.

Обикновено след като бебето направи преход към 2 дремки и го установи за повече от 2-3 седмици, вече спокойно може да говорим за един по-предвидим режим.

Уебинар "Зимно часово време и режим на децата"

Защо смяната на часа влияе на режима на бебето?

Времето на събуждане сутрин е под силното влияние на биологичния ни часовник (циркаден ритъм) на тялото ни. Същото важи и за бебетата и малки деца.

В работата си със семействата по режим, винаги ги мотивирам да изградим режима на бебето (над 3-4 месеца) около часовника в деня му, а не толкова по интервали на будуване.

Когато променим стрелките на часовника на стената, тялото на бебето не може толкова бързо да промени своя ритъм и затова при смяната към зимно часово време често започват доста бебета да страдат от ранно събуждане.

Ако се стремите да изместите късно събуждане на детето си, например заради тръгване на ясла/градина или просто детето става късно след 8:00 сутрин, тази смяна на часовника е много по-удобна за вас, защото просто ще смените режима към по-ранно ставане доста лесно.

Лично аз много харесвам това децата ми да стават малко по-рано сутрин, за да могат и да лягат по-рано вечер. Ако за вашето семейство това не е удобно, тогава си заслужава да се подготвите за смяната на часовото време отрано.

И все пак, за почти всички родители на бебета и малки деца, смяната на часовото време често е причина за голям стрес и притеснения.

В тази статия, споделям насоки и помощ как смяната към зимно часово време да бъде възможно най-лесна и последователна, както за родителите, така и за бебетата.

Стратегия 1: Не правите промяна в режима на бебето

Този подход е подходящ за бебета и малки деца, които стават по-късно сутрин покрай лятното часово време, но зимата заради по-късия ден, родителите предпочитат да изместят режима с 1 час.

Това наистина е много удобно за родителите на малки бебета и деца, защото ни позволява да имаме малко време за нас вечер, а и да не се чудим какво да правим бебето след като стане в 17ч. от дрямка, а навън вече е тъмно и неподходящо да се разходим.

Примери с две и с една дрямка

Този план би сработил за семейства с деца, които стават наистина късно, например след 8:00ч., но не е вариант за тези със събуждане около 7:00, защото събуждането ще е около 6:00, а заспиването вечер може да се измести доста рано и например бебето да не успява да се види спокойно с тате като се прибере от работа.

Стратегия 2: Адаптирайте режима плавно в рамките на няколко дни

Седмица преди смяната на часа, започнете да редактирате режима на бебето с 10 минути всеки ден.

Този подход е подходящ за бебета, които са много чувствителни на интервалите на будуване и трудно биха се справи с по-голяма промяна в интервалите за няколко дни. Най-често този подход работи за бебета или в преходна възраст 3-2 дремки или скоро преминали прехода.

Събуждайте бебето сутрин с 10 минути по-късно и го слагайте вечер с 10 минути по-късно. Така само след 6 дни при смяната на часа с 1 час, режимът ви ще е отново същият.

Важно: Интервалите на будуване между дремките не се променят като дължина, а по-скоро сходния час на режима.

По-долу споделям нагледен пример:

При деца с 1 дрямка тази промяна може да се случи и за 4 дни х15 минути, или пък 3 дни с 20 минути, а за по-издръжливите за 2 дни с 30 минути.

По-долу споделям нагледен пример:

Вариант на този пример и през 2 или 3 дни да правите промяна с 20 минути, ако мислите, че детето е по-чувствително.

Ако започнете да коригирате режима по този начин, може да се окаже предизвикателство да задържите бебето 10 минути по-късно, ако е много свикнало с режима си. Но ако не плаче, просто опитайте да изчакате 10 минути и влезте или станете и светнете лампите.

Ако е разстроено, помогнете му чрез погалване, гушкане, вербално успокоение.

Ако детето споделя сън с вас, това ще е по-лесна задача, но ако е самостоятелно заспиващо или държите да си спи в леглото, препоръчвам да не го обърквате като го взимате при вас само за 10-20 минути или пък на ръце.

Действайте според конкретната ситуация и обстоятелства във вашето семейство.

Дремките може да варират малко, като например да събудите от някоя дрямка, за да не измествате много режима. По-важното е детето да будува стандартното си време между отделните дремки и нощен сън.

Стратегия 3: Уикендът на смяната разширете всеки прозорец с 10-15 минути

Събота и неделя в смяната на часовника увеличете всеки прозорец на бебето с 10-15 минути по-дълъг. Тази малка корекция няма да преумори бебето, а по-скоро ще ни помогне за 2-3 дни да се справим с промяната.

Тази стратегия е по-подходяща за деца, които имат изграден вече стабилен режим на 2 дремки.

В примера по-долу ще разгледаме бебе с прозорци на будуване 3:00-4:00 в деня си, като промяната ще изиска от нас да добавим още 10-15 минути към всеки един.

По време на тази промяна може да оставите бебето за няколко дни да спи малко повече през деня, но не повече от 30 минути например спрямо редовното му количество дневен сън, за да ви помогне да изместите вечерното заспиване.

Но това може да се приложи за 4-5 дни, не повече, защото има риск бебето да натрупа умора, която да влоши, както дневния, така и нощния сън.

Ако някой ден нещата много се объркат и започнете деня си по-рано, например към 5:00-5:30ч., може да изместите дрямката на обяд при деца с 1 дрямка по-рано и да има дадете да спят малко повече в този ден, за да се справят с вечерното си заспиване.

Допълнителни насоки

Примерите горе са с установен режим „по часовник“, т.е. бебето става сутрин в един и същи час +- 15 минути, ляга за дремки и вечер също в един и същи час.

Ако вашето бебе следва интервали на будуване, тогава запазете ги през деня, като следите часа на събуждане да се променя, за да може подреждайки деня и заспиването да идва по-късно.

Възможно е в зависимост от стратегията, която изберете, някои бебета да изпитват трудности с будуването вечер, защото часовете ще са малко по-различни за биологичния им часовник. Това е очаквано и повече от нормално, затова бъдете търпеливи и креативни и сменяйте игрите или бърза разходка навън.

Следвайте плана, които изберете и средно за седмица до две повечето деца се справят с промяната.

2 съвета за по-лесна адаптация по време на промяната

1. Светлината е ваш приятел, но и враг

Предимството при тази промяна за разлика от пролетта е, че сутрин е тъмно и има по-голям шанс бебето да успее да поспи още 30-40-60 минути с малко помощ.

Недостатък е, че пък следобед се стъмва рано и липсват разходките късно следобед, което отнема от активното будуване на децата. Затова използвайте всеки момент да сте навън и опитайте да изтеглите режима с по-ранно ставане и лягане, ако вашето дете е от тези, които спят до късно сутрин.

Слънчевата светлина е чудесен помощник да се настрои тялото на бебето, за да издържи по-лесно будуването, като след това да превключи към подготовка за сън.

2. Ритуал за сън

Ако имате изграден ритуал за сън преди дрямките и вечер преди нощен сън, той при подобни промени е едно от най-силните ви оръжия. Затова придържайте се към него и е много вероятно бебето да не усети дори промяната в часовете на заспиване.

Имате нужда от помощ в съня на бебето?

Ако бебето ви изпитва трудности със съня, буди се често и режимът му е пълен хаос, мога да ви помогна. 🤗