Бременна по време на пандемия? 5 стъпки за по-малко… | Спокойна мама
blossom flowers hands profilerainbow system top

Бременна по време на пандемия? 5 стъпки за по-малко стрес

Дарина Михайлова
Дарина Михайлова
от 19.03.2021

Здравей, аз съм Дарина Михайлова, майка на две щури момчета, сертифициран „помощник на мама“ (Newborn Mothers Collective postpartum doula) и създател на Спокойна мама.

Моята най-голяма страст е да помагам на бъдещите и настоящи майки да се чувстват спокойни и уверени в първите месеци от живота с бебе.

А сега, към статията! 💛

Да си бременна по време на световна пандемия с частичен или пълен локдаун е огромно предизвикателство.

През последните месеци много често се срещам с жени, които буквално са обвити от тревожност и страх за всичко, което ги очаква. Tова, за съжаление, се очертава да се задържи като тенденция и в следващите месеци.

Бременността и следродилният период сами по себе си напълно нормално носят повече стрес за жените.

Като добавим и страха от заразяване с вируса и всички ограничения, свързани с липсата на близост и подкрепа от най-близките ни, преживяването напълно естествено се оказва още по-стресиращо.

Остани с мен и ще научиш 5 лесни стъпки, с които да намалиш излишния стрес, свързан с предстоящото голямо събитие.

Какво предизвиква притесненията?

Преди няколко месеца направих проучване, в което се включиха близо 100 жени, които бяха бременни с първо или поредно дете.

На въпроса „Какви притеснения имаш за предстоящото събитие и какви трудности си представяш, когато се приберете у дома с бебето?“ малко над 75% от жените споделиха, че най-голямата трудност, която виждат в тези времена на пандемия, е липсата на физическа помощ от близките им и подкрепа от специалист (педиатър, консултант по кърмене, дула), ако имат нужда.

Жените споделяха следните страхове:

  • Раждането в условия на ограничителни мерки и липсата на подкрепа от партньора по време или непосредствено след раждането;
  • Трудности с кърменето;
  • Умора заради липсата на физическа помощ от близки и приятели;
  • Необходимостта от изолация заради страха от заразяване с вируса;
  • Емоционалното здраве (следродилна тревожност/депресия).

Ако погледнем обективно, тези страхове са нормални за бременни и родили жени и преди времето на пандемия. Но ако се вгледаш по-конкретно, ще видиш, че в голяма степен основният страх е свързан с липсата на социална подкрепа, или липсата на „селото“, което е нужно за отглеждане на едно дете.

Как да намалиш следродилния стрес?

За намаляването на следродилния стрес силната мрежа за социална подкрепа е от решаващо значение. Приятели и роднините са необходими помощници за новите родители, които често са изтощени и по-уязвими към промени в емоционалното си здраве.

Въпреки че пандемията силно ограничава възможностите за лична помощ, с малко подготовка и организация е напълно възможно да си осигуриш така необходимото съдействие.

Приложения като FaceTime и Zoom от своя страна правят комуникацията и емоционалната подкрепа напълно възможни в тези смутни времена.

Ето 5 конкретни стъпки, които може да предприемеш, за да намалиш следродилния стрес:

1. Имай реалистични очаквания за раждането

Информирай се! Независимо къде си избрала да раждаш, обсъди с наблюдаващия те лекар или екип спокойно своите страхове и ги разпитай как се случват ражданията и следродилната грижа при ограничителните мерки.

Опитай се да избегнеш крайните очаквания как точно ще протече самото раждане, които биха могли да ти донесат още повече тревожност и впоследствие крият риск от разочарования.

2. Осигури си помощ в кърменето

По линия на кърменето проучи какви възможности за съдействие има още в първите часове в болницата.

Посети сайта на Националната асоциация "Подкрепа за кърмене", където ще намериш полезна информация за кърменето и различни варианти за безплатна помощ в цялата страна. Друг хубав източник на информация и подкрепа е сайтът на Ла Лече Лига.

Въпреки ограничителните мерки, много от сертифицираните консултанти по кърмене помагат на жените онлайн, като има и изключения за домашно посещение. Направи си списък с няколко варианта, с които при нужда да се свържеш за съдействие.

Ако имаш нужда от помощ в тази връзка, не се колебай и я потърси. Понякога съвсем леки промени правят огромна разлика в процеса на кърмене. Може да изгледаш и това полезно видео на UNICEF за кърменето по време на пандемия.

Планирай още сега своето „кътче“ в спалнята, където да ти е удобно да прекарваш огромна част от деня си и всичко да ти е на ръка разстояние. Научи повече в материала ни "Осигури си уютно място за кърмене".

3. Създай „твоето село“

За да намалите с партньора ти рискът от преумора в първите дни и седмици, организирайте план за помощ от роднини и приятели.

Въпреки че в повечето случаи няма как физически да ви помагат с домакинските задължения у дома, вашите близки могат да ви готвят вкусна храна или да ви поръчат храна с доставка, да пазаруват вместо вас, да изхвърлят боклука или да изведат домашния любимец.

Ако имаш по-голямо дете/деца, може да помолиш някой близък да ти помага като идва да излиза с него на разходка в парка или да му чете приказка чрез видео разговор.

Набележи кой с какво би могъл да ви е полезен и обсъди с всеки важен за теб помощник какво очакваш от него преди раждането.

Много често си мислим, че няма кой да ни помогне, а истината повечето пъти е, че хората около нас просто не знаят как точно да го направят, затова улесни всички и създай план за твоите помощници с конкретни задачи към всеки.

4. Планирай онлайн комуникация с любимите ти хора

За да избегнеш чувството за самота и изолация организирай Viber или Facebook група с членовете на фамилията и/или с най-добрите ти приятелки. Там спокойно може да споделяте снимки, да си правите видео разговори и да си говорите за неща, различни от броя памперси за деня.

Ако имаш приятелки майки, може да си направиш отделна група с тях, в която да обменяте опит и да получаваш емоционална подкрепа.

С мнозинството жени, с които работих последната година, комуникирахме почти изцяло онлайн, затова ако имаш дула, акушерка или психотерапевт, с които преминаваш през този период, със сигурност ще са на разположение и онлайн.

5. Грижи се за емоционалното ти здраве

Нещо, което с почти всяка жена правим в съвместната ни работа, е избор на „твоя човек“.

Това е човек със специално място в живота ти, с който се чувстваш спокойна да изразяваш свободно мислите и чувствата си, имаш му доверие и не се притесняваш да помолиш за помощ.

Бързам да уточня, че е по-добре този човек да е различен от партньора ти. Може да бъде най-добрата ти приятелка, твоята сестра или дула. Основната му задача е да поддържа редовен контакт с теб по време на бременността и след раждането.

Идеалният вариант е лична среща, но с оглед ограниченията покрай пандемията, FaceТime или Zoom са добра алтернативна. Важното е да се виждате често и да споделяш открито всичко, което изпитваш като емоции и страхове.

Може да помолиш твоя човек да следи и новините вместо теб, като това може значително да намали стресът върху теб тези дни. Тази форма на подкрепа е безценна, особено сега, когато много от бременните са изолирани и се чувстват самотни.

Друго добро решение е да проучиш варианти за психотерапевти, които работят конкретно с бременни и майки, като повечето предлагат и онлайн консултации.

И още

По възможност, опитай се да ограничиш информационния поток и се отдай на любими занимания.

Стандартните предложения от типа на балансирана диета, разходки на въздух, йога или леки тренировки у дома със сигурност ще ти помогнат да се чувстваш по-спокойна за предстоящото събитие.

Може да добавиш и 10-15 минути медитация всеки ден. По време на втората ми бременност, а и дълго след това, приложението Calm ми беше като „приказка за лека нощ“.

Съвсем скоро открих и приложението Expectful Meditation & Sleep, което позволява да въведеш дата на термина си и да слушаш седмични медитации според периода на бременността ти. Имат 7-дневен безплатен период, за да провериш, дали ще ти хареса.

Вече си по-уверена и имаш стъпки, с които можеш да намалиш стреса и да имаш една по-спокойна бременност и споделен следродилен период.

Какво да направиш сега?

Ако имаш нужда от допълнителна помощ, запиши се за курса "Уверено начало с бебе".

С лесните стъпки в “Уверено начало с бебе“ ще можеш:

  • Да си по-силна и щастлива след раждането и да се възстановиш по-лесно.
  • Да бъдеш грижовна майка, която знае как да успокоява плачещо бебе, различава сигналите на глад и умора, както и да създаде режим, съобразен с бебето и семейството.
  • Да подготвиш връзката с партньора си и/или по-големите деца за предстоящата промяна и да запазите хармонията в дома ви.
  • Да преминеш през следродилната меланхолия, която се среща при близо 75-80% от новите майки.
  • Да бъдеш майката, която мечтаеш да си и да заобичаш „четвъртия триместър“.

Заедно ще ти помогнем да се подготвиш за голямата промяна, която ти предстои. Очаквам те!

Безплатен урок + план за сън
Как да се справиш с недоспиването след раждането на бебето?

Ти успешно се записа за безплатния урок!

Моля, провери своя имейл.

*Абонирайки се съгласявам със задължителната информация по защита на личните данни.