Майка за първи път: как да избегнеш някои от… | Спокойна мама
blossom flowers hands profilerainbow system top

Майка за първи път: как да избегнеш някои от най-честите трудности след раждането

Дарина Михайлова
Дарина Михайлова
от 24.02.2021

Здравей, аз съм Дарина Михайлова, майка на две щури момчета, сертифициран „помощник на мама“ (Newborn Mothers Collective postpartum doula) и създател на Спокойна мама.

Моята най-голяма страст е да помагам на бъдещите и настоящи майки да се чувстват спокойни и уверени в първите месеци от живота с бебе.

А сега, към статията! 💛

Първите дни, седмици и месеци след раждането на бебе са един много динамичен, трансформиращ и предизвикателен период за всяка майка.

От една страна, очакванията са за най-щастливия и споделен период от живота на жената, а от друга - реалността често очертава множество трудности, самота и чувство за безпомощност.

Редица проучвания нееднозначно потвърждават, че съвременните майки често се чувстват самотни и изолирани, с липса на помощ от близки и роднини в първите толкова трудни седмици след раждането, през които самите те изживяват може би най-голямата промяна в живота си и имат огромна нужда от подкрепа и разбиране.

Това пък създава предпоставки за по-висок риск от развитие на следродилна депресия и/или тревожност при тези майки.

Има ли как да помогнем на майките да се справят по-добре с първите седмици след раждането? Как да помогнеш на себе си, ако скоро очакваш своето бебе?

Информираност и реалистични очаквания

Според проучвания, близо 30% от майките с първо дете се чувстват много самотни след раждането, което е разбираемо, особено след като партньорът се върне на работа. Лесен начин за справяне с този проблем е информираност и комуникация, които да дадат възможност на бременните жени да поставят реалистични очаквания за следродилния период. Много жени не говорят за това, колко самотни и изолирани се чувстват по време на отпуска си по майчинство. А именно този разговор би могъл да помогне на майките с новородено да намерят подкрепа от близки и приятели, както и да създаде по-реална представа на бъдещите майки какво да очакват.

Заобиколи се с хора, които те разбират и подкрепят

Едно лесно и практично решение е да обмислиш и обсъдиш с твоите близки и приятели как бихте могли да продължите да комуникирате и да се виждате след като се роди бебето. Често в тези разговори ще намерите и много начини, чрез които да ти помагат с домакинските задължения, по-голямото дете или просто да погушкат бебето, докато тренираш или си вземеш душ.

Създай нови приятелства с други майки

Участие в програми или курсове за бременни също е добра възможност да намериш нови приятели, които също като теб очакват скоро бебе. Подобни приятелства биха били полезни и на двете страни, като например да се чувствате разбрани, че не сте сами в това, да потърсите съвет и подкрепа, взаимна игра и усмивки.

Планирай помощ първите 4-6 седмици след раждането

В множество култури по света, и до днешен, първите 30-40 дни след раждане се приемат за специални, а грижите за майката и бебето се поемат от семейството и най-близките. На повечето места помощниците са близки жени – майки, баби, лели, сестри, дули. Именно женската подкрепа е тази, която помага на майката да се чувства по-уверена и спокойна в новата си роля.

Знам, че реалността у нас е съвсем различна, и че не малка част от хората живеят далеч от най-близките си роднини. Но повярвай ми, можеш да имаш помощ по много и различни начини. Важно е да си креативна и да обсъдиш с приятели / колеги / съседи как биха могли да подкрепят теб и семейството ти. Много често си мислим, че няма кой да ни помогне, а истината повечето пъти е, че хората около нас не знаят кск конкретно да го направят. Това важи с пълна сила за близките ни, които все още нямат деца.

Ето няколко примерни решения:

  • Помисли кой и как би могъл да ти помогне с домакинските задължения;
  • Възможни решения са различни приятели да носят вечеря у дома или да сготвят нещо за семейството ти веднъж седмично;
  • Разгледай какви възможности за храна за вкъщи има в района около дома ти;
  • Провери възможностите да пазаруваш онлайн от супермаркет;
  • Зареди основни неща за хигиена и грижа за дома за поне няколко седмици напред;
  • Помоли някой близък веднъж седмично да ти помага с почистването и прането у дома;
  • Ако имаш по-голямо дете, помисли кой би могъл да ти помогне с разходките на бебето, за да имаш малко време с другото си дете.

Варианти има много. Бъди креативна!

Сънят на мама също е важен!

Липсата на достатъчно сън е една от най-големи трудности, с които се сблъскват съвременните родители. И дори повечето новородени да спят средно по 18 часа на ден, това много рядко означава, че и родителите успяват да се наспиват. Но безсънието носи много рискове за здравословното и менталното ти състояние, затова е важно да се опиташ да го избегнеш дългосрочно или поне да намалиш силата му.

Един от най-честите съвети е да спиш, докато бебето спи, но лично знам, че звучи по-лесно, отколкото всъщност е.

Трудно е да почиваш, докато куп домакински задачи те очакват. Ето тук планът за помощ от роднини и приятели през първите седмици е твоето „тайно оръжие“, затова е и толкова важна задача за теб, още докато си бременна. Именно тази подкрепа ще ти осигури спокойствие да почиваш във всеки момент, в който имаш възможност.

Друго практично решение е да помислиш как бихте могли с партньора или друг близък човек да поделите грижите за бебето през нощта, така че да можеш да спиш минимум две, за предпочитане три нощи седмично по-дълги интервали от време.

Следродилната депресия не е за мен. И аз мисля така!

Повечето жени (70-80%) изпитват следродилна меланхолия, която се определя като нормално състояние след раждане и не изисква някакво по-специално лечение. На английски може да срещнеш термина като „baby blues“ или “postpartum blues”. Обикновено настъпва около 3-5 ден, когато вече си у дома с бебето и отминава в рамките на 2 седмици.

Все още няма категорична причина защо се проявява, но основно се отдава на хормоналните промени в майката, както и на промяната в ежедневието, липсата на достатъчно сън, възстановяването след раждането.

Нормално в този период е да се чувстваш тъжна, ядосана, объркана, уплашена, самотна, нещастна. Често тези емоции връхлитат внезапно и може да доведат до изблик на гняв или сълзи.

Често жените се чувстват сякаш са загубили контрол над себе си и не успяват да се справят с емоциите и реакциите си. Появява се вина у тях, че вместо да изпитват безгранично щастие и удовлетвореност, се усещат нещастни и самотни. Обикновено симптомите на следродилната меланхолия се наблюдават от няколко минути до няколко часа всеки ден, като принципно би следвало да отшумят до 2-3 седмици след раждане.

Ако усетиш, че тези настроения се задълбочават или продължават повече седмици, препоръчително е да потърсиш професионална помощ.

Важно в тези първи седмици е майката да се чувства обичана, разбрана и подкрепяна. Това често е ролята на партньора, но може да бъде и на нейната майка, близка приятелка или дула за следродилния период.

Възможни начини да се справиш с „baby blues“:

  • Бъди търпелива към себе си и си дай време;
  • Избягвай чувството за срам и вина. Често те водят до безнадеждност, самота и изолация, а те от своя страна могат да изострят състоянието и да те подложат на по-висок риск от следродилна депресия;
  • Говори спокойно и открито за емоциите и страховете си с човек, който ще те разбере и подкрепи;
  • Води си дневник – описвай всеки ден емоциите, чувствата, мислите си;
  • Искай помощ винаги, когато имаш нужда;
  • Не бъди критична към себе си. Настрой се, че първите седмици от живота с новородено са за кърмене, гушкане, сън и адаптиране на ежедневието.

Знам, че следродилният период е труден. Преживяла съм два за по-малко от две години и половина, като съм била свидетел и на десетки други. Но има как да промениш това, или поне да го направиш по-спокоен и уверен.

Ключът е в правилната подготовка и осигурена подкрепа в първите дни и седмици след раждането, докато все още си объркана и несигурна. Заобиколена от обич и подкрепа, с всеки изминал ден ще ставаш по-спокойна и уверена майка.

Ако имаш нужда от допълнителна помощ, разгледай и останалите статии в блога или се запиши за безплатния курс „5 практични идеи как да се подготвиш за следродилния период без излишен стрес!“, където заедно ще ти помогнем да се подготвиш за голямата промяна, която ти предстои. Очаквам те!

Безплатен урок + план за сън
Как да се справиш с недоспиването след раждането на бебето?

Ти успешно се записа за безплатния урок!

Моля, провери своя имейл.

*Абонирайки се съгласявам със задължителната информация по защита на личните данни.